Wat is faseonderwijs?
Faseonderwijs in de onderbouw
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen tempo. Met name in de onderbouw vallen deze verschillen op. Het is dan prettig om op het juiste niveau onderwijs te krijgen. Heb je meer uitdaging nodig en ben je toe aan de volgende stap dan kan dat. Heb je meer tijd nodig om je bepaalde leerstof eigen te maken, dan kan dat ook! Op deze manier willen wij ons onderwijs zo passend mogelijk maken voor alle leerlingen.
Om alle kinderen een uitdagende onderwijsomgeving aan te bieden, werken wij met het faseonderwijs. In het kort houdt dit in dat kinderen niet meer in 8 jaargroepen les krijgen, maar in fases van een half jaar. De kinderen kunnen ieder half jaar doorstromen in de fasegroepen 1 t/m 3. Faseonderwijs is een vooruitstrevende manier van organiseren van het onderwijs. Het faseonderwijs biedt ons de kans om kinderen in een rijke leeromgeving hun talenten te laten ontwikkelen.
Ieder jaar kijken wij met elkaar welke best passende indeling wij kunnen maken voor alle leerlingen op het Spinnewiel. We streven ernaar om fase 2B en fase 3A aan elkaar te koppelen om het aanvankelijk leesproces te stimuleren. Is dit niet mogelijk dan streven wij ernaar om momenten te creëren waarop het leesonderwijs aan deze twee fasegroepen wordt aangeboden. Het doel is om zoveel mogelijk rust te bewaren voor wat betreft de indeling van de leerlingen, indeling van de leerkrachten en de groepssamenstelling.
Het schooljaar 2021-2022-start ziet de fase-indeling er als volgt uit:
- Fase 1A/1B zitten in groep groen
- Fase 1A/1B/2A zitten in groep geel
- Fase 2A/2B zitten in groep roze
- Fase 3A/3B zitten in groep oranje
In februari 2022 is de fase wissel en ziet de indeling er als volgt uit:
- Fase 1A/1B/2A zitten in groep groen
- Fase 1A/1B/2A/2B zitten in groep geel
- Fase 2B/ 3A zitten in groep roze
- Fase 3B/3C zitten in groep oranje
- Fase 1A en 1B. Deze kinderen maken kennis met school. Als ze zijn gewend gaan ze steeds meer ontdekken. Ze spelen in verschillende hoeken met elkaar en gaan aan de slag met knutselwerkjes, werkbladen en ontwikkelingsmaterialen.
-Fase 2A en 2B gaan een stapje verder. Fase 2A werkt met een werkblad waarop de gemaakte ontwikkelingsmaterialen worden afgetekend.
Fase 2B werkt ook met een werkblad. Zowel fase 2A als 2B krijgt letters aangeboden in de gescheiden kring.
- Fase 3A en 3B kunnen wat leerstof betreft vergeleken worden met de leerstof aan het begin van groep 3, de A fase en het tweede half jaar van groep 3 de B fase. Kinderen die in februari fase 3A starten, hebben tevens een fase 3C. In deze fase zal er per kind gekeken worden wat de onderwijsbehoefte is op dat moment. Dit kan herhaling, verdieping of verbreding zijn.
Doordat de leerjaren in twee delen zijn opgesplitst is het mogelijk dat de leerdoelen beter passen bij de stappen van de ontwikkeling van het kind. Het is mogelijk om eventueel een fase te versnellen of een fase te verlengen.
In één keer in fases gaan denken is erg lastig. Dus nog even de oude groepen en fases naast elkaar.
Groep |
fase |
1 |
1A en 1B |
2 |
2A en 2B |
3 |
3A en 3B en bij start in februari 3C |
A: eerste deel van een leerjaar
B: tweede deel van een leerjaar